Arbeidsark for: Forming

Prosjektspørsmål:

 

Prosjektspørsmål: Hvordan vil vi at barna skal lære i barnehagen vår?
Barna er de aktive som GJØR aktiviteten. Snakk med barna mens de holder på – Når barna / mennesker får uttrykke det de gjør, utvider det bevisstheten og læringen. Gir mulighet til å øve å uttrykke tanker. I tillegg gir det oss innsikt – kunnskap om barnet og hvordan det tenker. Vi voksne øver på å stille undrende spørsmål”

Forming
Barn får muligheter til å eksperimentere med fantasi, kreativitet og virklighetsoppfatning ved formings aktiviteter i barnehagen. De skaper sin egen verden ut i fra egne opplevelser. Hverdagsaktiviteter i barnehagen innebærer en god del estetiske aktiviteter i form av sansing, tegning,fargelegging , sang, dans, og ” rolletaking”/ kommunikasjon med andre barn.

Forberedelse

Dag: 22.11.11 Tid:Året rundt Ansvarlig: Personalet
  1. Hvem deltar:

    Alle barna

  2. Faglig mål (ihht Rammeplanen) for aktiviteten:

    • Fin og grovmotoriske ferdigheter, mestring og læring.
    • Konsentrasjonstrening og sosialt samarbeid.
    • Kunst, kultur, estetikk, sansing, opplevelser, eksperimentering, skapende virksomhet, tenkning og kommunikasjon.
    • Ferdig produkt som barna er stolt over, og vil vise frem.

  3. Hva skal skje – gjøres:

    • Hva vi gjør kommer an på årstiden vi er i, og i forhold til høytidene, merkedagene og tema ut i fra barnas og personalets interesser.
    • Vi henter ting ute i fjæra, skogen, hagen, nærmiljøet, pc og verdifullt materiale (søppel/gjenbruk) vi mottar, bearbeider, former og skaper ting.

  4. Viktig å huske – forberede - klargjøre:

    Planlegger tema, innkjøp og henter inn formingsmaterialer.

  5. Arbeid etter aktiviteten

  6. Hva kom til uttrykk hos enkelte av barna i forhold til målet med aktiviteten? Beskrivelse:

    -Barna er blitt flinkere både fin og grov motorisk.
    -Barna har fått erfaring med forskjellige maleteknikker
    -Barna har fått erfaring med skapende aktivitet, og bearbeiding, jobbing i forskjellige materialer.

  7. Hva lærte personalet:

    Barn samler seg raskt rundt de voksne når vi engasjere oss og er sammen med dem.

  8. Viktige erfaringer til arbeidet videre:

    -Få inspirasjon og nye ideer til nye aktiviteter i lag med barna.

  9. Husk å ta opp i avd.møte / med veileder: