Arbeidsark for: Påskelunsj
Det er tradisjon å feire påskelunsj fredag før palmesøndag i barnehagen. Vi pynter til langbord og kjøper inn masse godt pålegg til lunsjen. Vi feirer dagen med en spennende samlingstund, får besøk av påskeharen, og alle barna drar på skattejakt.
Forberedelse
- Hvem deltar:
Alle barn og personalet
- Faglig mål (ihht Rammeplanen) for aktiviteten:
• Det er en påsketradisjon i vår barnehage
• Sosialt samvær på huset - Hva skal skje – gjøres:
• Fellessamlingsstund i hagestuen. Kvisten + 1 etg.
• Påskeharen kommer hoppende i hagen, og legger igjen et skattekart i hagen. “I skattekarte finner vi veien til påskeggene”.
• Lager en trivelig påskelunsj med ferske rundstykker, og gult og orange pålegg. Hvor vi inviterer foreldrene til og spise lunsj sammen med oss.
• Vi dekker bordene med påskens farger - Viktig å huske – forberede - klargjøre:
Skattekart, pakking av påskeegg, bestille påskeharen.
Innkjøp av matvarer, egg, juice, marmelade, prim, kaviar, gulost, gul og orange paprika, purre, gule servietter, gule stearinlys, staker, påskeegg.
- Hva kom til uttrykk hos enkelte av barna i forhold til målet med aktiviteten? Beskrivelse:
Beskrivelse: Barna var “spente” og noen av de yngste ble litt redd da påskeharen kom på besøk. I år var påskeharen veldig akrobatisk. Han tok salto og leverte skattekartet til en av de ansatte. Barna syntes skattejakten var “spennende” og de ble ivrige etter å finne påskeeggene.
- Hva lærte personalet:
Viktig med samarbeid mellom avdelingene. Fordele arbeidsoppgaver.
- Viktige erfaringer til arbeidet videre:
Bra samarbeid med Kvisten. Tydelig avklaring om hvem som skal være påskeharen. Fordeling av voksne rundt måltid fungerte bra. En voksen pr. bord.