Arbeidsark for: Bursdagsfeiring i 1 etg

Prosjektspørsmål:

Hvordan feires barnas bursdag?

 

Bursdagfeiring er en del av norsk kultur og tradisjon, og det er den dagen i året barnet settes i fokus med egen bursdagsfest.

Forberedelse

Dag: Det skjer på fødselsdagen til barnet. Tid:Feires på ettermiddagen fra kl 14. Ansvarlig: Personalet
  1. Hvem deltar:

    Alle barna i 1 etg og personalet.

  2. Faglig mål (ihht Rammeplanen) for aktiviteten:

    I følge rammeplan for barnhagen skal vi formidle kultur som handler om:

    «Kultur handler om arv og tradisjoner, om å skape og om å levendegjøre, fornye og aktualisere. Kultur utvikles i spenning mellom tradisjon og fornyelse. Både lokale og nasjonale kulturverdier, slik disse gjenspeiles i barns oppvekstmiljø, må være representert i barnhagens virksomhet.»(RP.2.6.s.30)

  3. Hva skal skje – gjøres:
    •  Vi samler alle barna i 1 etg til kl.14 .
    • Samlingstund med bursdagsbarnet i fokus for samlingen.
    • Vi kler på bursdagsbarnet gullkappen.
    • Vi dekker langbord, pynter med duk og levende lys, bursdagsbarnet plasseres på kongestol.
    • Vi synger bursdagssangene; «Happy birthday», «Trompetsangen» og «Hurra for deg som fyller ditt år».
    • I etterkant av dette velger bursdagsbarnet selv mellom veiing der det blir kastet i luften etter hvor mange år det blir, eller vi skyter raketter.
    •  En av personalet lager en personlig, trivelig og humoristisk historie til bursdagsbarnet.
    • Alle i barnegruppe får mulighet til å si noen gode ord til bursdagsbarnet.
    • Til slutt spiser vi festmat. Bursdagsbarnet kan velge mellom; smoothie, fruktlapskaus, fruktspyd, vaffel og is.
  4. Viktig å huske – forberede - klargjøre:
    • Lage bursdags krone.
    • Avtale hva som skal serveres til festmat.
  5. Arbeid etter aktiviteten

  6. Barns medvirkning og demokratiske prosesser? Beskrivelse:
    • De få velger dekor, farge på kronen og maten.
    • Noen barn liker ikke den oppmerksomheten det er og være midtpunkt, noe vi i personalet skal ta
      hensyn til.