Arbeidsark for: Feiring av Santa Lucia

Prosjektspørsmål:

Hvordan kan vi gi barna en forståelse av myten bak denne feiringen, som innbærer sang,utkledning og baking?

 

Dette er en merkedag som kommer av en myte som er vanskelig å forstå for vår barnegruppe.

Vi velger å legge vekt på de praktiske aktivitetene som denne dagen legger grunnlaget for; som sangen, utkledningen og baking av lussekatter.

Vi har lucialunsj i barnehagen, hvor vi har fokus på å skape ro og god stemning rundt matbordet. Dette med tente lys og sang før vi spiser baksten som vi har laget i forkant av denne dagen. En liten gruppe går Lucia – tog på amfisenteret sammen med 1.etg.

Forberedelse

Dag: 13. desember Tid:Formiddagen Ansvarlig: Kvisten
  1. Hvem deltar:

    Alle på Kvisten deltar.

  2. Faglig mål (ihht Rammeplanen) for aktiviteten:

    *Barnehagen skal bidra til at barna opplever glede og stolthet over egen kulturell tilhørighet

    (Rp17 kap. 9 s.51). 

    Barnehagens mål:
    *Santa Lucia markering er en tradisjonell markering blant mange barnehager, det norske samfunnet, og det har en lang
    tradisjon i vår barnehage.
    *Noen av barna går i Lucia – tog på amfisenteret sammen med 1.etg. Barna får erfaringer med å bidra til å skape glede for andre, også mennesker som ikke er direkte knyttet til barnehagen.
    *Vi legger til rette for en trivelig og stemningsfull formiddag der vi gleder andre og hverandre.

  3. Hva skal skje – gjøres:

    *Adventssamling hvor vi synger julesanger som barna er blitt kjent med i denne periode.

    *Lucia – lunsj i barnehagen hvor vi spiser lussekatter og drikker kakao. Vi tenner lys og skaper et stemningsfullt måltid.

    *Noen fra barnegruppa går Lucia – tog på amfisenteret sammen med 1.etg.

     

     

  4. Viktig å huske – forberede - klargjøre:

    *Gjøre tidlig avtale med 1.etg om hvem som går Lucia ved AMFI senteret. Tony har ansvar.

    *Legge inn bestilling på ingredienser til lussekatter og kakao.
    *Bake lussekatter på formiddagen eller dagen før (ta utgangspunkt i bolledeigen med litt gurkemeie)
    *Tidligvakt har ansvar for å koke kakao på morgenen.
    *Sjekke status på kapper, hatter og lys en uke før Luciafeiringen.
    *Batteri på kamera.
    *Lag collage av barna i lucia-toget og fra markeringen i barnehagen.

  5. Arbeid etter aktiviteten

  6. Refleksjon og evaluering:

    Veldig greit å gjøre luciamarkeringen på denne måten. Da med å kle seg opp til Lucia, synge og spise lucialunsj på formiddagen. Fint at de barna som ikke er fullt så avhengig av duppen kan være med 1.etg å gå i luciatog på amfisenteret. Var lurt å avklare hvilke barn og voksne som skulle bli med på det noen dager før. Snakker også med foreldrene i forkant om de synes det er greit at de barna som skal være med ikke sover dupp denne dagen. Så kan de som ønsker få komme å være publikum.

    • Barna fikk være delaktig i forberedelsene til lucialunsjen med baking av lussekatter.
    • Satte frem luciakjolene på formiddagen så kunne de som ville ha de på. Gikk litt rundt på avdelingen og sang luciasangen før vi satte oss ned i adventssamlinga. Barna var engasjert og med på hver sin måte. Ikke alle ville ha på kjole og det var helt greit.
    • Viktig å holde på soverutiner for de som trenger det mest.
    • Flere av barna synes det var stas å kle seg i kjoler og glitter.
    • Noen var ikke interessert og da respekterte vi det.
  7. Viktige erfaringer til arbeidet videre.:
    • Lurt å ta på luciakjolene å sitte i soveposene når en triller til Amfisenteret.
    • Det fungerte bra å være nok voksne til å ha et barn i hver hånd når en går i luciatoget.