Arbeidsark for: Begynnende matematikk opplæring.

Prosjektspørsmål:

 

Prosjektspørsmål: Hvordan vil vi at barna skal lære i barnehagen vår?
Barna er de aktive som GJØR aktiviteten. Snakk med barna mens de holder på – Når barna / mennesker får uttrykke det de gjør, utvider det bevisstheten og læringen. Gir mulighet til å øve å uttrykke tanker. I tillegg gir det oss innsikt – kunnskap om barnet og hvordan det tenker. Vi voksne øver på å stille undrende spørsmål”

Forberedelse

Dag: Når det er gruppedeling Tid:Formiddag Ansvarlig: Personal på den enkelte gruppe
  1. Hvem deltar:

    Alle barna og voksne.

  2. Faglig mål (ihht Rammeplanen) for aktiviteten:
    • Barnehagen har et ansvar for å oppmuntre barns egen utforskning og legge til rette for tidlig og god
      stimulering.
    • Gjennom lek,eksperimentering, og hverdags aktiviteter utvikler barna sin matematiske kompetanse.
      Barnehagens mål:
      -Få en begynnende forståelse for matematikk.
      – Begrepsforståelse ( over, under, fram, bak, først, sist, imellom)
      – Mengde ( mye, lite )
      – Tallforståelse ( 1-2-3…, parkobling )
      – Primærfarger
      – Størrelse ( stor, liten….)
      – Form ( trekant, sirkel, firkant..)
      – Lik/ ulik ( sammenligne ulike ting…)
      – Vekt ( tung, lett…)
      – Sortering/klassifisering
  3. Hva skal skje – gjøres:
    • Tilrettelagte matematiske aktiviteter gjennomføres ofte i gruppedelingen, med alders homogene grupper og faste
      voksne.
    • Spontane aktiviteter skjer med utgangspunkt i leken som barna befinner seg i.
    • Gjennom økt kompetanseheving blant personalet, blir et matematisk fokus enklere å ta tak i, også i rutinesituasjoner.
    • Formingsmaterialer, naturmaterialer og det fysiske miljøet i barnehagen er verktøy vi bruker i tilnærmingen med
      barnegruppen.
  4. Viktig å huske – forberede - klargjøre:
    • Viktig å observere barn i lek, hva de er opptatt av og se overføringsverdien i og med et matematisk perspektiv.
    • Vi bruker avdelingsmøte som arena for å diskutere matematiske opplegg, samt arbeidsark som didaktisk verktøy.
    • Personalet er bevisst på eget språk ( begrepsbruk – felles forståelse).
  5. Arbeid etter aktiviteten

  6. Barns medvirkning og demokratiske prosesser? Beskrivelse:
    • være oppmerksom og undrende sammen med barna over hva de uttrykker gjennom lek, samtaler og hverdagsaktiviteter.
    • støtte barnet i utviklingen med utgangspunkt i barnets egne interesser og uttrykksformer.