Arbeidsark for: Begynnende matematikk opplæring.
Prosjektspørsmål:
Prosjektspørsmål: Hvordan vil vi at barna skal lære i barnehagen vår?
Barna er de aktive som GJØR aktiviteten. Snakk med barna mens de holder på – Når barna / mennesker får uttrykke det de gjør, utvider det bevisstheten og læringen. Gir mulighet til å øve å uttrykke tanker. I tillegg gir det oss innsikt – kunnskap om barnet og hvordan det tenker. Vi voksne øver på å stille undrende spørsmål”
Forberedelse
Dag: Når det er gruppedeling
Tid:Formiddag
Ansvarlig: Personal på den enkelte gruppe
- Hvem deltar:
Alle barna og voksne.
- Faglig mål (ihht Rammeplanen) for aktiviteten:
- Barnehagen har et ansvar for å oppmuntre barns egen utforskning og legge til rette for tidlig og god
stimulering. - Gjennom lek,eksperimentering, og hverdags aktiviteter utvikler barna sin matematiske kompetanse.
Barnehagens mål:
-Få en begynnende forståelse for matematikk.
– Begrepsforståelse ( over, under, fram, bak, først, sist, imellom)
– Mengde ( mye, lite )
– Tallforståelse ( 1-2-3…, parkobling )
– Primærfarger
– Størrelse ( stor, liten….)
– Form ( trekant, sirkel, firkant..)
– Lik/ ulik ( sammenligne ulike ting…)
– Vekt ( tung, lett…)
– Sortering/klassifisering
- Barnehagen har et ansvar for å oppmuntre barns egen utforskning og legge til rette for tidlig og god
- Hva skal skje – gjøres:
- Tilrettelagte matematiske aktiviteter gjennomføres ofte i gruppedelingen, med alders homogene grupper og faste
voksne. - Spontane aktiviteter skjer med utgangspunkt i leken som barna befinner seg i.
- Gjennom økt kompetanseheving blant personalet, blir et matematisk fokus enklere å ta tak i, også i rutinesituasjoner.
- Formingsmaterialer, naturmaterialer og det fysiske miljøet i barnehagen er verktøy vi bruker i tilnærmingen med
barnegruppen.
- Tilrettelagte matematiske aktiviteter gjennomføres ofte i gruppedelingen, med alders homogene grupper og faste
- Viktig å huske – forberede - klargjøre:
- Viktig å observere barn i lek, hva de er opptatt av og se overføringsverdien i og med et matematisk perspektiv.
- Vi bruker avdelingsmøte som arena for å diskutere matematiske opplegg, samt arbeidsark som didaktisk verktøy.
- Personalet er bevisst på eget språk ( begrepsbruk – felles forståelse).
- Barns medvirkning og demokratiske prosesser? Beskrivelse:
- være oppmerksom og undrende sammen med barna over hva de uttrykker gjennom lek, samtaler og hverdagsaktiviteter.
- støtte barnet i utviklingen med utgangspunkt i barnets egne interesser og uttrykksformer.