Arbeidsark for: Samefolkets dag 1 etg
Prosjektspørsmål:
Hvem er Norges urbefolkning samefolket?
I rammeplan for barnehage står det:
“Å belyse ulikhetene og det som er felles kan gi grunnlag for forståelse og innsikt. Et møte med noe som er forskjellig fra ens eget, gir muligheter for å utvikle en positiv nysgjerrighet overfor menneskers og kulturers likheter og ulikheter. (RP.1.9.s.18)
” Barns møte med ulike kulturer og tradisjoner legger grunnlaget for respektfull samhandling mellom ulike etniske grupper. Bevissthet om egen kulturarv og delaktighet i andres kultur skal bidra til at barn kan sette seg inn i andres ståsted.”(RP.2.6.s.30)
Forberedelse
Dag: 14. dager før 6. februar
Tid:Gruppeaktivitet
Ansvarlig: Personalet i 1 etg
- Hvem deltar:
Alle barna og personalet.
- Faglig mål (ihht Rammeplanen) for aktiviteten:
- Bli kjent med samene, Norges urbefolkning og få kjennskap til deler av samisk kultur og hverdagsliv.
- Hva skal skje – gjøres:
- Det jobbes med temaet i gruppedeling noe som vil komme tydelig fram på ukeplanen.
- Barna får en begynnende kunnskap om samene som en del av vår norske kultur.
- Vi gir et innblikk i ulike bruksting som
samene benytter seg av, dette skal være tilpasset barnas alder og modningsnivå.
Aktiviteter:
- Fargelegge det samiske flagget og et reinsdyr. Dette blir hengt opp som pynt på avdelingen
fredag 3. februar. - Vi markerer Samefolkets dag 6. februar med felles samlingsstund i 1.etg. Der vi reflekterer sammen med barna over hva vi har jobbet med de og vi arrangere et felles måltid. Vi spiser samisk tradisjonsmat, finnbiff med tilbehør.
- Barna får kjennskap til sangen “Bjørnen sover” på samisk og den tradisjonelle joiken.
- Få kjennskap til: lavvo, runebomme, samedrakt, komse, skaller, samekniv.
- Tur for å se på reinsdyr, der vi får være med å mate dyrene og kaste lasso.
- Samlingsstund i lavvoen med dette som tema, barna får konkret se hva en lavvo er.
- Viktig å huske – forberede - klargjøre:
- Anne Gunn og Ivan planlegger organisering av temauka
- Planlegge på avdelingsmøtet/ innspill og ideer.
- Den voksne som har ansvaret for samlingen må være godt forberedt.
- Viktig at de voksne har lært seg sangen «Bjørnen Sover» på samisk og joik på forhånd.
- Ta kontakt med reineier på Levanger, slik at vi får komme på besøk å se og mate et reinsdyr. Dette bør gjøres i god tid.
- Skrive ut bilder av lavvo, runebomme, samedrakt, komse, skaller og samekniv. Disse bildene lamineres.
- Skrive ut ark av det Samiske flagget og reinsdyr.
- Ta bilder underveis fra aktivitetene og samlingene.
- Lage collager der vi dokumenterer jobbingen med dette temaet.
- Fordele ansvar i forhold til innkjøp av mat til festdagen. finnbiff, potetmos, brokkoli og blomkål, sopp og saus.
- Hva kom til uttrykk hos enkelte av barna i forhold til målet med aktiviteten? Beskrivelse:
- Barna var veldig motiverte til å høre om den samiske kulturen.
- Noen av de største husket temaet fra i fjor 201, og kunne fortelle noe om det de husket på.
- De var med å bakte tradisjonell samisk bakst, fargela flagg, reinsdyr og andre aktiviteter som var med på.
- Alle spiste godt under felles måltid.
- Hva lærte personalet:
- Effektfullt å bruke filmsnutter fra you tube for å visualisere temaet.
- Viktige erfaringer til arbeidet videre:
- viktig å forberede seg til hver samling eller gruppedeling, dette gjelder sanger vi skal synge og andre gruppeaktiviteter.
- Bli bedre på dokumentasjon.
- Husk å ta opp i avd.møte / med veileder:
- Bestille nok mat til felles måltid viser til arbeids ark kvisten.
- Dokumentasjon i form av bilder på veggene slik at barna kan få reflektere og undres over temaet sammen som barn og med de voksne og sine foreldre.