Arbeidsark for: Samefolkets dag 1 etg

Prosjektspørsmål:

Hvem er Norges urbefolkning samefolket?

 

I rammeplan for barnehage står det:

«Å  belyse ulikhetene  og det som er felles kan gi grunnlag for forståelse og innsikt. Et møte med noe som er forskjellig fra ens eget,  gir muligheter for å utvikle en positiv nysgjerrighet overfor menneskers og kulturers likheter og ulikheter. (RP.1.9.s.18)

» Barns møte med ulike kulturer og tradisjoner legger grunnlaget for respektfull samhandling mellom ulike etniske grupper. Bevissthet om egen kulturarv og delaktighet i andres kultur skal bidra til at barn kan sette seg inn i andres ståsted.»(RP.2.6.s.30)

Forberedelse

Dag: 14. dager før 6. februar Tid:Gruppeaktivitet Ansvarlig: Personalet i 1 etg
  1. Hvem deltar:

    Alle barna og personalet.

  2. Faglig mål (ihht Rammeplanen) for aktiviteten:
    • Bli kjent med  samene, Norges urbefolkning og få kjennskap til deler av samisk kultur og hverdagsliv.
  3. Hva skal skje – gjøres:
    • Det jobbes med temaet i gruppedeling noe som vil komme tydelig fram på ukeplanen.
    • Barna får en begynnende kunnskap om samene som en del av vår norske kultur.
    • Vi gir et innblikk i ulike bruksting som
      samene benytter seg av, dette skal være tilpasset barnas alder og modningsnivå.

    Aktiviteter:

    • Fargelegge det samiske flagget og et reinsdyr. Dette blir hengt opp som pynt på avdelingen
      fredag 3. februar.
    • Vi markerer Samefolkets dag 6. februar med felles samlingsstund i 1.etg. Der vi reflekterer sammen med barna over hva vi har jobbet med de  og vi arrangere et felles måltid. Vi spiser samisk tradisjonsmat, finnbiff med tilbehør.
    • Barna får kjennskap til sangen «Bjørnen sover» på samisk og den tradisjonelle joiken.
    • Få kjennskap til: lavvo, runebomme, samedrakt, komse, skaller, samekniv.
    • Tur for å se på reinsdyr, der vi får være med å mate dyrene og kaste lasso.
    • Samlingsstund i lavvoen med dette som tema, barna får konkret se hva en lavvo er.
  4. Viktig å huske – forberede - klargjøre:
    • Anne Gunn og Ivan planlegger organisering av temauka
    • Planlegge på avdelingsmøtet/ innspill og ideer.
    • Den voksne som har ansvaret for samlingen må være godt forberedt.
    • Viktig at de voksne har lært seg sangen «Bjørnen Sover» på samisk og joik på forhånd.
    • Ta kontakt med reineier på Levanger, slik at vi får komme på besøk å se og mate et reinsdyr. Dette bør gjøres i god tid.
    • Skrive ut bilder av lavvo, runebomme, samedrakt, komse, skaller og samekniv. Disse bildene lamineres.
    •  Skrive ut ark av det Samiske flagget og reinsdyr.
    • Ta bilder underveis fra aktivitetene og samlingene.
    • Lage collager der vi dokumenterer jobbingen med dette temaet.
    • Fordele ansvar i forhold til innkjøp av mat til festdagen. finnbiff, potetmos, brokkoli og blomkål, sopp og saus.
  5. Arbeid etter aktiviteten

  6. Hva kom til uttrykk hos enkelte av barna i forhold til målet med aktiviteten? Beskrivelse:
    • Barna var veldig motiverte til å høre om den samiske kulturen.
    • Noen av de største husket temaet fra i fjor 201, og kunne fortelle noe om det de husket på.
    • De var med å bakte tradisjonell samisk bakst, fargela flagg, reinsdyr og andre aktiviteter som var med på.
    • Alle spiste godt under felles måltid.
  7. Hva lærte personalet:
    • Effektfullt å bruke filmsnutter fra you tube for å visualisere temaet.
  8. Viktige erfaringer til arbeidet videre:
    • viktig å forberede seg til hver samling eller gruppedeling, dette gjelder sanger vi skal synge og andre gruppeaktiviteter.
    • Bli bedre på dokumentasjon.
  9. Husk å ta opp i avd.møte / med veileder:
    • Bestille nok mat til felles måltid viser til arbeids ark kvisten.
    • Dokumentasjon i form av bilder på veggene slik at barna kan få reflektere og undres over temaet sammen som barn og med de voksne og sine foreldre.