Arbeidsark for: Skolestartere

Prosjektspørsmål:

I løpet av året har skolestarterne ulike oppgaver. 

 

Skolestarterne våre har behov for å forberede seg til skolestart. De får ulike skolerelaterte oppgaver som inneholder fagområdene i forhold til rammeplanen. De får egne oppgaver og aktiviteter som er egnet til alderen og mestring. Det stilles krav til skolestarterne i forhold til empati, omsorg og å være forbilder til de minste barna. Vi legger opp til en avslutnings tur og utdeling av permer til sommeren. Foreldre blir invitert. Siden vår/vinter 2012 har skolestarterne tilbud om og gjennomført kurs i vanntilvenning.

 

Forberedelse

Dag: Tid: Ansvarlig: Personalet
  1. Hvem deltar:
    • Skolestartere og to fra personalet.
  2. Faglig mål (ihht Rammeplanen) for aktiviteten:
    • Skoleforberedende aktiviteter.
    • Fokus på sosialkompetanse som samarbeid, selvkontroll og ansvarlighet.
    •  I Rammeplanen for barnehagen står det; «…å kunne samhandle positivt med andre i ulike situasjoner. Denne kompetansen uttrykkes og tilegnes av barn i samspill med hverandre og voksne. Den gjennspeiles  i barns evne til å ta iniativ og til å opprettholde vennskap.»(RP,2.4.s.28) 
    • Rammeplanen vektlegger også videre at vi skal være med å støtte  barns utvikling for empati og medfølelse, samtidig som  barnehagen har et ansvar å forebygge diskriminering og mobbing.
    • Begynnende svømmeopplæring/ vanntilvenning .  Bli trygg i vann.
    • Begynende matematikk  antall rom og form.
    •  Julekonsert
    • Sykkelopplæring
    •  Selvstendighetstrening.
    • Skrivedans, viser til eget arbeidsark i den pedagogiske årsplanen
  3. Hva skal skje – gjøres:
    •  Selvstendighetstrening i forhold til påkledning, gå på do, smøre på maten selv og vente på tur. (Ha orden på ting).
    •  Fargelegging/tegning . Finmotorikk, skape glede
    • Egen skolestarter perm, setter inn oppgaver.
    •  Gjensidig respekt, hjelpe hverandre og omsorg for de yngre barna.
    •  Begynnende matteopplæring i form av praktiske oppgaver og oppgaveløsning
    •  Spille spill og fullføre det de holder på med
    •  Lære å ta i mot kollektive beskjeder og lytte til hverandre.
    • Skape nysgjerrighet for bokstaver og matematiske begrep.
    •  Besøker skolene de skal starte på
    •  Lære å ta ansvar for eget utstyr.
    •  Jobbe med ikke selvvalgt aktivitet.
    •  Vanntilvenningskurs 10-12 timers. Kurset gjennomføres i barne- og opplæringsbassenget.
    • Avslutningstur mot sommeren
    • Utlevering av skolestarterpermene
  4. Viktig å huske – forberede - klargjøre:
    • Forberede perm og oppgaver.
    • Planlegge skolebesøk.
  5. Arbeid etter aktiviteten

  6. Hva kom til uttrykk hos enkelte av barna i forhold til målet med aktiviteten? Beskrivelse:

    -Barna er blitt mer selvstendige.
    -Flere har fått en dominant hånd (høyre/venstre)
    -Pinsett grepet er på plass
    -Alle barna har en positiv mestrings følelse ift. begynnende matematikk opplæring.
    – Barna er blitt flinkere til å ta imot kollektive beskjeder
    – Alle barna er blitt nysgjerrige ift. bokstaver. Noen har knekt lesekoden. Skolestarterne syntes det var»stas» å komme fram, og motta permen sin på avslutningsdagen. De gledet seg, og var stolt av å høre om sine prestasjoner, og sin tid i barnehagen.
    – Barna opplevde å få større trygghet og mestring i elementet vann.

     

  7. Viktige erfaringer til arbeidet videre:
    • Fordele permene mellom flere i personalet.
    • Vanntilvenning: skape trygghet i vannet. Dette gir hurtig progresjon hos barna.