Arbeidsark for: Skolestartere
I løpet av året har skolestarterne ulike oppgaver.
Skolestarterne våre har behov for å forberede seg til skolestart. De får ulike skolerelaterte oppgaver som inneholder fagområdene i forhold til rammeplanen. De får egne oppgaver og aktiviteter som er egnet til alderen og mestring. Det stilles krav til skolestarterne i forhold til empati, omsorg og å være forbilder til de minste barna. Vi legger opp til en avslutnings tur og utdeling av permer til sommeren. Foreldre blir invitert. Siden vår/vinter 2012 har skolestarterne tilbud om og gjennomført kurs i vanntilvenning.
Forberedelse
- Hvem deltar:
- Skolestartere og to fra personalet.
- Faglig mål (ihht Rammeplanen) for aktiviteten:
- Skoleforberedende aktiviteter.
- Fokus på sosialkompetanse som samarbeid, selvkontroll og ansvarlighet.
- I Rammeplanen for barnehagen står det; «…å kunne samhandle positivt med andre i ulike situasjoner. Denne kompetansen uttrykkes og tilegnes av barn i samspill med hverandre og voksne. Den gjennspeiles i barns evne til å ta iniativ og til å opprettholde vennskap.»(RP,2.4.s.28)
- Rammeplanen vektlegger også videre at vi skal være med å støtte barns utvikling for empati og medfølelse, samtidig som barnehagen har et ansvar å forebygge diskriminering og mobbing.
- Begynnende svømmeopplæring/ vanntilvenning . Bli trygg i vann.
- Begynende matematikk antall rom og form.
- Julekonsert
- Sykkelopplæring
- Selvstendighetstrening.
- Skrivedans, viser til eget arbeidsark i den pedagogiske årsplanen
- Hva skal skje – gjøres:
- Selvstendighetstrening i forhold til påkledning, gå på do, smøre på maten selv og vente på tur. (Ha orden på ting).
- Fargelegging/tegning . Finmotorikk, skape glede
- Egen skolestarter perm, setter inn oppgaver.
- Gjensidig respekt, hjelpe hverandre og omsorg for de yngre barna.
- Begynnende matteopplæring i form av praktiske oppgaver og oppgaveløsning
- Spille spill og fullføre det de holder på med
- Lære å ta i mot kollektive beskjeder og lytte til hverandre.
- Skape nysgjerrighet for bokstaver og matematiske begrep.
- Besøker skolene de skal starte på
- Lære å ta ansvar for eget utstyr.
- Jobbe med ikke selvvalgt aktivitet.
- Vanntilvenningskurs 10-12 timers. Kurset gjennomføres i barne- og opplæringsbassenget.
- Avslutningstur mot sommeren
- Utlevering av skolestarterpermene
- Viktig å huske – forberede - klargjøre:
- Forberede perm og oppgaver.
- Planlegge skolebesøk.
- Hva kom til uttrykk hos enkelte av barna i forhold til målet med aktiviteten? Beskrivelse:
-Barna er blitt mer selvstendige.
-Flere har fått en dominant hånd (høyre/venstre)
-Pinsett grepet er på plass
-Alle barna har en positiv mestrings følelse ift. begynnende matematikk opplæring.
– Barna er blitt flinkere til å ta imot kollektive beskjeder
– Alle barna er blitt nysgjerrige ift. bokstaver. Noen har knekt lesekoden. Skolestarterne syntes det var»stas» å komme fram, og motta permen sin på avslutningsdagen. De gledet seg, og var stolt av å høre om sine prestasjoner, og sin tid i barnehagen.
– Barna opplevde å få større trygghet og mestring i elementet vann. - Viktige erfaringer til arbeidet videre:
- Fordele permene mellom flere i personalet.
- Vanntilvenning: skape trygghet i vannet. Dette gir hurtig progresjon hos barna.