Arbeidsark for: Advent/Jul

Prosjektspørsmål:

Hvordan kan vi sikre at barnehagen beholder en trygg atmosfære i adventstiden, når stressnivået kan være høyt i heimen og samfunnet forøvrig?

Hvordan kan vi skape en best mulig opplevelse av julekonserten for 1 og 2-åringene?

Hvordan kan vi få barnas julegaver til foresatte å bli mest mulig egenprodusert?

 

 

  • 24. november arrangeres det julekonsert på SNK kl. 15.30
  • 7.desember tennes juletreet på fremsiden av barnehagen
  • Vi inviteres til adventsamling på Verdal kapell, som er tilpasset 2-åringer.
  • 10  desember går vi Santa Lucia-tog på Verdal bo og – helsetun
  • Foreldrenes arbeidsutvalg arrangerer nissefest for barn og foreldre med grøt og nissebesøk

Forberedelse

Dag: Desember Tid: Ansvarlig: Hele personalgruppa
  1. Hvem deltar:

    Barna deltar i ulik grad etter alder og modenhet, naturlig at 2- åringene er mest involvert. For 1- åringene er det nye opplevelser som skal erfares, og sanser som skal stimuleres. Kanskje er det første gang man hører julsanger, ser at julepynt blir laget, og smaker på pepperkakedeig og pepperkaker.

  2. Faglig mål (ihht Rammeplanen) for aktiviteten:
    • Ta i bruk fantasi, kreativ tenkning og skaperglede(Rp11 del 3.3).
    • Få kjennskap til kristne høytider og tradisjoner i religioner og livssyn som er representert i barnegruppen(Rp11 del 3.5).
    • Utvikler forståelse for ulike tradisjoner og levesett(Rp11 del 3.6).

    Avdelingens egne mål for advent/jul:

    • La barna oppleve juletradisjonene til barnehagen og tilpasse de etter barnas forutsetninger.
    • I samlingstunda blir barna kjent med tradisjonssanger og skikkelser som hører til advent og jul.
    • Delta på adventsamling tilpasset 2-åringene i kapellet.
    • 2-åringene deltar i Lucia-toget som går til Verdal bo og helsetun.
    • Barnehagen er en arena der rutinene er så like som mulig og tempoet er det samme som ellers i året, selv om det kan være hektisk på andre arenaer for barnet før jul.
  3. Hva skal skje – gjøres:

    • Bake pepperkakehjerter som skal pyntes og henges i taket på avdelingen. Under samlingsstund fra 1.desember, trekkes et barn ut til å få hjerte hver dag. Hjertet henges på veggen i avdelingen, og barnet får dette med seg hjem.
    • Alle barna baker pepperkaker puljevis, og får se prosessen: deig – utbaking – ferdig pepperkake – smake/gi bort.
    • I samlingsstunda i adventstida synger vi julesanger(på låven..,musevisa…,bjelleklang…etc) med fokus på tradisjon og lokal tilknytning.
    • Hver mandag tenner vi et lys med adventsvers.
    • Barna lager julepynt/kort og smågaver som blir pakket inn og sendt med hjem til jul.
    • Vi pynter avdelingen med julepynt. Barna er med og lager julepynt.
    • Vi baker kolakaker og pepperkaker.
    • Nissefest (ansvar arbeidsutvalget).
    • Vi blir invitert til samlingstund på kapellet, der vi får mulighet til å oppleve og se hvordan adventstiden feires i kirken. Her er det viktig med god informasjon til foreldre.
    • Vi ser julefilm på lillejulaften
    • vi spiser Julemat (julepålegg,sirupskake,pølse,medisterkake,ribbe)
    • Nisse/juletegninger

  4. Viktig å huske – forberede - klargjøre:

    • Innkjøp av pepperkakedeig og pynt
    • Til samlingsstund trenger vi: boks med barnas navn for trekking, lysestake,adventsangkort
    • Kjøpe inn adventslys, julelys og voksduker.
    • Lage hefte med julesanger og dele ut til alle foreldre.

    • Formingsmateriell til julepynt og gaver.

    • Gjøre avtale med kapellet.
    • Kjøpe inn julemat.
    • Vi lager en idebank over det som kan lages/formes.
    • Kopier opp juletegninger.
    • Avklare hvem som skal ta med film til lillejulaften

    *Organisere julekonserten med fordeling og info til foreldre

  5. Arbeid etter aktiviteten

  6. Hva kom til uttrykk hos enkelte av barna i forhold til målet med aktiviteten? Beskrivelse:
  7. Barns medvirkning og demokratiske prosesser? Beskrivelse:
  8. Hva lærte personalet:
  9. Viktige erfaringer til arbeidet videre:
  10. Husk å ta opp i avd.møte / med veileder: