Arbeidsark for: Bursdagsfeiring
Hvordan få en positiv opplevelse for bursdagsbarnet av å være i “sentrum” for oppmerksomheten fra barnegruppa og personalet?
Viktig at alle barn for oppleve å være et positivt midtpunktet for oppmerksomheten fra avdelingen sin på bursdagen sin. Mengde og form på oppmerksomhet må derfor tilrettelegges for hvert enkelt barn. Selv om noen barn ikke ønsker å være sentrum for oppmerksomhet, er det viktig å gi alle en “smak” av, hva det vil si å få positiv oppmerksomhet rundt egen person.
Forberedelse
- Hvem deltar:
Alle barna og spesielt bursdagsbarnet
- Faglig mål (ihht Rammeplanen) for aktiviteten:
*Barnehagens omsorgs – og læringsmiljø skal fremme barns trivsel,livsglede,mestring og følelse av egenverd.
Barnehagens mål:
*Lage kronen er en formingsakivitet, barnet deltar i utsmykkingen utifra alder og modenhet. Det er en tradisjon at bursdagsbarnet er i fokus, ovenfor barnegruppen.
*Barna lærer bursdagssangen vi bruker i bhg., vi kan lære nye sanger og måter og fremføre de på. - Hva skal skje – gjøres:
*Vi synger bursdagssang under fruktmåltidet
*Barnet får krone på hodet
*Vi skyter opp ”raketter” etter antall år som barnet fyller
*Vi har noe spesielt til måltidet (fruktsalat,vafler,muffins,boller,is,fruktfat)
*Tar bilder av bursdagsbarnet og lager collage og setter det i permen til barnet. - Viktig å huske – forberede - klargjøre:
*Vi lager krone(avhengig av barnets alder hvor mye de selv bidrar)
*Handler inn mat til fruktmåltidet
*Ha fotoapparat med oppladetbatteri
*Sette bursdagen på ukeplanen - Hva kom til uttrykk hos enkelte av barna i forhold til målet med aktiviteten? Beskrivelse:
*En del av de minste barna er skeptisk til krone på hodet.
*Moro/skummelt for barna å være i fokus - Viktige erfaringer til arbeidet videre:
*Viktig sak på avd.møte og klargjøre hvem som tar ansvar for krone,mat etc