Arbeidsark for: De utrolige årene (DUÅ)

Prosjektspørsmål:

 

Forberedelse

Dag: Hele året Tid:Hver dag Ansvarlig: Pedagogiske ledere
  1. Hvem deltar:

    Dette er et kompetanseutviklingsprosjekt for oppvekstsektoren i Verdal kommune, hvor alle barnehager og grunnskoler deltar. …

  2. Faglig mål (ihht Rammeplanen) for aktiviteten:

    *DUÅ er et program for å forebygge uønska atferd hos barn, med fokus på hva vi voksne gjør i møte med barna.
    *I barnehagen har vi ikke program for behandling
    Målsetting:
    *Personalet etablerer god relasjon til alle barn som grunnlag for arbeid for proaktive strategier
    *Etablerer proaktive strategier som fører til at det enkelte barnet lykkes i aktiviteter, situasjoner og relasjoner

  3. Hva skal skje – gjøres:

    *I tilvenningsfasen prioriterer vi tid og personell til å skape god relasjon til det enkelte barnet
    *Vi deler ofte avdelingen i mindre grupper for bedre å lære og kjenne hvert enkelt barn
    *Barnehagen har utarbeidet en kontrakt med veiledere fra Verdal kommune, som innholder veiledninger og avdelingsvise målsetninger.
    *Kvisten og 1.etg har utarbeidet en hustavle som beskriver hvordan vi voksne skal møte og legge til rette for gode relasjoner til alle barna på avdelingene.
    *Vi kan utarbeide utviklingsplaner hos barn der vi ønsker en positiv endring i adferd, foresatte blir alltid informert når det utarbeides utviklingssamtale.

  4. Viktig å huske – forberede - klargjøre:

    *DUÅ-tematikken er fast på avdelingsmøtene, der vi utveklser erfaringer og synspunkter på hvordan vi på best mulig måte kan implementere teori og handlingsmønster i møte med barn og foresatte.
    *I avdelingsmøtene utarbeides det utviklingsplaner med utgangspunkt i DUÅ, på enkeltbarn når vi finner det hensiktsmessig.

  5. Arbeid etter aktiviteten

  6. Hva kom til uttrykk hos enkelte av barna i forhold til målet med aktiviteten? Beskrivelse:
    ›

    HUSTAVLE FOR KVISTEN

    1. Alle barn blir møtt med navn og en trivelig velkomsthilsen
    2. Barna hos oss lærer og erfarer gjennom leiken, da må vi voksne også være i golvet å leke
    3. Det er vårt ansvar å møte barna med den respekten de fortjener til enhver tid
    4. Alle barna skal få den omsorg de trenger, det er vårt ansvar å få kunnskap om hvilken omsorg det enkelte barnet trenger til enhver tid
    5. Barn har rett på å møte voksne med god tid

    ›

    Leveregler for å bygge positiv relasjoner med barn i Maritvold barnehage 1 etg.

     Leveregel 1:                                                                                                                                               

    «jeg hilser på barn når de kommer i barnehagen med en personlig hilsen og bruker barnets navnet».

     Leveregel 2:                                                                                                                                         

    «Jeg snakker rolig og tålmodig til barna med varme, omsorg og respekt».

     Leveregel 3:                                                                                                                                            

    «Jeg leker med barna på måter som er modellerende, støttende og coachende. Jeg bør være en voksen som er nært og tilstede for barna».

     Leveregel 4:                                                                                                                                         

    «Jeg viser barna at jeg tror på at de kan lykkes og fremmer deres selvstendighet. Jeg oppfordrer barna til å hjelpe til med ansvarsoppgaver i barnehagen».

  7. Barns medvirkning og demokratiske prosesser? Beskrivelse:
  8. Hva lærte personalet:
  9. Viktige erfaringer til arbeidet videre:
  10. Husk å ta opp i avd.møte / med veileder:

    Refleksjon sammen med veilederne: Tema belønning, når bruker vi det med utgangspunkt i egen praksisfortelling?