Arbeidsark for: De utrolige årene (DUÅ)
Forberedelse
- Hvem deltar:
Dette er et kompetanseutviklingsprosjekt for oppvekstsektoren i Verdal kommune, hvor alle barnehager og grunnskoler deltar. …
- Faglig mål (ihht Rammeplanen) for aktiviteten:
*DUÅ er et program for å forebygge uønska atferd hos barn, med fokus på hva vi voksne gjør i møte med barna.
*I barnehagen har vi ikke program for behandling
Målsetting:
*Personalet etablerer god relasjon til alle barn som grunnlag for arbeid for proaktive strategier
*Etablerer proaktive strategier som fører til at det enkelte barnet lykkes i aktiviteter, situasjoner og relasjoner - Hva skal skje – gjøres:
*I tilvenningsfasen prioriterer vi tid og personell til å skape god relasjon til det enkelte barnet
*Vi deler ofte avdelingen i mindre grupper for bedre å lære og kjenne hvert enkelt barn
*Barnehagen har utarbeidet en kontrakt med veiledere fra Verdal kommune, som innholder veiledninger og avdelingsvise målsetninger.
*Kvisten og 1.etg har utarbeidet en hustavle som beskriver hvordan vi voksne skal møte og legge til rette for gode relasjoner til alle barna på avdelingene.
*Vi kan utarbeide utviklingsplaner hos barn der vi ønsker en positiv endring i adferd, foresatte blir alltid informert når det utarbeides utviklingssamtale. - Viktig å huske – forberede - klargjøre:
*DUÅ-tematikken er fast på avdelingsmøtene, der vi utveklser erfaringer og synspunkter på hvordan vi på best mulig måte kan implementere teori og handlingsmønster i møte med barn og foresatte.
*I avdelingsmøtene utarbeides det utviklingsplaner med utgangspunkt i DUÅ, på enkeltbarn når vi finner det hensiktsmessig. - Hva kom til uttrykk hos enkelte av barna i forhold til målet med aktiviteten? Beskrivelse:
HUSTAVLE FOR KVISTEN
- Alle barn blir møtt med navn og en trivelig velkomsthilsen
- Barna hos oss lærer og erfarer gjennom leiken, da må vi voksne også være i golvet å leke
- Det er vårt ansvar å møte barna med den respekten de fortjener til enhver tid
- Alle barna skal få den omsorg de trenger, det er vårt ansvar å få kunnskap om hvilken omsorg det enkelte barnet trenger til enhver tid
- Barn har rett på å møte voksne med god tid
Leveregler for å bygge positiv relasjoner med barn i Maritvold barnehage 1 etg.
Leveregel 1:
«jeg hilser på barn når de kommer i barnehagen med en personlig hilsen og bruker barnets navnet».
Leveregel 2:
«Jeg snakker rolig og tålmodig til barna med varme, omsorg og respekt».
Leveregel 3:
«Jeg leker med barna på måter som er modellerende, støttende og coachende. Jeg bør være en voksen som er nært og tilstede for barna».
Leveregel 4:
«Jeg viser barna at jeg tror på at de kan lykkes og fremmer deres selvstendighet. Jeg oppfordrer barna til å hjelpe til med ansvarsoppgaver i barnehagen».
- Husk å ta opp i avd.møte / med veileder:
Refleksjon sammen med veilederne: Tema belønning, når bruker vi det med utgangspunkt i egen praksisfortelling?