Arbeidsark for: Feiring av Santa Lucia

Prosjektspørsmål:

 

Prosjektspørsmål: Hvordan vil vi at barna skal lære i barnehagen vår?
Barna er de aktive som GJØR aktiviteten. Snakk med barna mens de holder på – Når barna / mennesker får uttrykke det de gjør, utvider det bevisstheten og læringen. Gir mulighet til å øve å uttrykke tanker. I tillegg gir det oss innsikt – kunnskap om barnet og hvordan det tenker. Vi voksne øver på å stille undrende spørsmål”

Forberedelse

Dag: 13. desember Tid:Formiddagen Ansvarlig: 1. etg. og Kvisten
  1. Hvem deltar:

    *Alle i personalet.

  2. Faglig mål (ihht Rammeplanen) for aktiviteten:

    *Barnehagen skal formidle verdier og kultur, gi rom for barns egen kulturskaping og bidra til at alle barn får oppleve glede og
    mestring i et sosialt og kulturelt fellesskap
    *Barnehagen bør ta del i kulturen i nærmiljøet gjennom møte med institusjoner, organisasjoner og enkeltpersoner.

    Barnehagens mål:
    *Santa Lucia markering er en tradisjonell markering blant mange barnehager, det norske samfunnet, og det har en lang
    tradisjon i vår barnehage.
    *Vi går i lucia-tog på Verdal bo- og helsetun. Dette er noe de eldre setter stor pris på. Og barna våre får erfaringer med å bidra til å skape glede for andre, også mennesker som ikke er direkte knyttet til barnehagen.
    *Vi legger til rette for en trivelig formiddag der vi gleder de eldre i vårt nærmiljø.

  3. Hva skal skje – gjøres:

    *Alle barna på kvisten og 1.etg går rundt julegrana i barnehagen. og synger julesanger barna er blitt kjent med i adventssamlingene.
    *2-åringene går til Verdal bo- og helsetun for å synge til de eldre. De som har lyst, får kappe, glitter eller hatt på hodet og lys i hånda og blir en del av lucia-toget. De minste blir igjen i barnehagen og feirer Lucia der.
    *Vi går i tog sammen med 1.etg rundt om på de ulike avdelingene og synger Luciasangen, og deler ut lussekatter til de eldre.
    *Etter at barna er ferdig med å gå Luciatog, får de servert boller og saft på Verdal bo- og helsetun.

    *De barna som er igjen i barnehagen spiser lussekatter og drikker kakao til lunsjmåltidet.

     

     

  4. Viktig å huske – forberede - klargjøre:

    *Gjøre tidlig avtale med Verdal bo- og helsetun.

    *Legge inn bestilling på ingredienser til lussekatter og kakao.
    *Bake lussekatter på formiddagen(ta utgangspunkt i bolledeigen med litt gurkemeie)
    *Tidligvakt har ansvar for å koke kakao på morgenen.
    *Sjekke status på kapper, hatter og lys en uke før Luciafeiringen.
    *Batteri på kamera.
    *Lag collage av barna i lucia-toget og ved julegrana

  5. Arbeid etter aktiviteten

  6. Hva kom til uttrykk hos enkelte av barna i forhold til målet med aktiviteten? Beskrivelse:
  7. Barns medvirkning og demokratiske prosesser? Beskrivelse:
  8. Hva lærte personalet:
  9. Viktige erfaringer til arbeidet videre:

    *Erfaringer fra tidligere år med annen feiring:

    *1.etg hadde allerede gått rundt juletreet før vi kom ut
    *Det blir lettere å forberede luciafeiring på ettermiddagen hvis man unngår å legge møter til denne dagen.
    *Det må være noen som kan stå ute å ta imot de minste barna når de er ferdig påkledt.
    *Viktig at 1.etg venter med gangen rundt juletreet til alle er kommet ut
    *Vi må være ferdig med frukt og bleieskift til kl.14
    *Positivt med opptog på ettermiddagen
    *Invitasjonen må være ute i god tid(1 uke før)
    *Vi må sjekke utstyret(drakter,hatter,lys,jultrelys,fakler,ved)
    *Kvisten vil også ha skjorter
    *Veldig greit med to seinvakter*Ha lucia tog på Maritvold tun på dagtid
    *Foreldre møter opp i gapahuken etter at vi kommer tilbake fra toget på maritvoldtun
    *Det legges til rette for pledd,skinn og bedre muligheter for å varme seg og bedre belysning
    *Bare barna og personalet er med på Lucia-toget på maritvoldtun

  10. Husk å ta opp i avd.møte / med veileder: