Arbeidsark for: Begynnende matematikk opplæring.

Prosjektspørsmål:

 

Prosjektspørsmål: Hvordan vil vi at barna skal lære i barnehagen vår?
Barna er de aktive som GJØR aktiviteten. Snakk med barna mens de holder på – Når barna / mennesker får uttrykke det de gjør, utvider det bevisstheten og læringen. Gir mulighet til å øve å uttrykke tanker. I tillegg gir det oss innsikt – kunnskap om barnet og hvordan det tenker. Vi voksne øver på å stille undrende spørsmål”

Forberedelse

Dag: Når det er gruppedeling Tid:Formiddag Ansvarlig: Personal på den enkelte gruppe
  1. Hvem deltar:

    Alle barna i sine alders homogene grupper.

  2. Faglig mål (ihht Rammeplanen) for aktiviteten:

    *Barnehagen har et ansvar for å oppmuntre barns egen utforskning og legge til rette for tidlig og god
    stimulering.Gjennom leik,eksperimentering, og hverdagsaktiviteter utvikler barna sin matematiske kompetanse.
    Barnehagens mål:
    * Få en begynnende forståelse for matematikk.
    – Begrepsforståelse ( over, under, fram, bak, først, sist, imellom)
    – Mengde ( mye, lite )
    – Tallforståelse ( 1-2-3…, parkobling )
    – Primærfarger
    – Størrelse ( stor, liten….)
    – Form ( trekant, sirkel, firkant..)
    – Lik/ ulik ( sammenligne ulike ting…)
    – Vekt ( tung, lett…)
    -Sortering/klassifisering

  3. Hva skal skje – gjøres:

    Tilrettelagte matematiske aktiviteter gjennomføres ofte i gruppedelingen, med aldershomogene grupper og faste
    voksne. Spontane aktiviteter skjer med utgangspunkt i leiken som barna befinner seg i. Gjennom økt
    kompetanseheving blant personalet, blir et matematisk fokus enklere å ta tak i, også i rutinesituasjoner.
    Formingsmaterialer, naturmaterialer og det fysiske miljøet i barnehagen er verktøy vi bruker i tilnærmingen med
    barnegruppen.

  4. Viktig å huske – forberede - klargjøre:

    *Viktig å observere barn i leik, hva de er opptatt av og se overføringsverdien i og med et matematisk perspektiv.
    *Vi bruker avdelingsmøte som arena for å diskutere matematiske opplegg, samt arbeidsark som didaktisk verktøy.
    *Personalet er bevisst på eget språk ( begrepsbruk – felles forståelse)

  5. Arbeid etter aktiviteten