Arbeidsark for: Matematikk
Prosjektspørsmål: Hvordan vil vi at barna skal lære i barnehagen vår?
Barna er de aktive som GJØR aktiviteten. Snakk med barna mens de holder på – Når barna / mennesker får uttrykke det de gjør, utvider det bevisstheten og læringen. Gir mulighet til å øve å uttrykke tanker. I tillegg gir det oss innsikt – kunnskap om barnet og hvordan det tenker. Vi voksne øver på å stille undrende spørsmål”
Forberedelse
- Hvem deltar:
Barn som har forutsetninger for å ha et positivt utbytte av det.
- Faglig mål (ihht Rammeplanen) for aktiviteten:
*Barnehagen har et ansvar for å oppmuntre barns egen utforskning og legge til rette for tidlig og god
stimulering.Gjennom leik,eksperimentering, og hverdagsaktiviteter utvikler barna sin matematiske kompetanse.
Barnehagens mål:
* Få en begynnende forståelse for matematikk.
– Begrepsforståelse ( over, under, fram, bak, først, sist, imellom)
– Mengde ( mye, lite )
– Tallforståelse ( 1-2-3…, parkobling )
– Primærfarger
– Størrelse ( stor, liten….)
– Form ( trekant, sirkel, firkant..)
– Lik/ ulik ( sammenligne ulike ting…)
– Vekt ( tung, lett…)
-Sortering/klassifisering - Hva skal skje – gjøres:
Tilrettelagte matematiske aktiviteter gjennomføres ofte i gruppedelingen, med aldershomogene grupper og faste
voksne. Spontane aktiviteter skjer med utgangspunkt i leiken som barna befinner seg i. Gjennom økt
kompetanseheving blant personalet, blir et matematisk fokus enklere å ta tak i, også i rutinesituasjoner.
Formingsmaterialer, naturmaterialer og det fysiske miljøet i barnehagen er verktøy vi bruker i tilnærmingen med
barnegruppen. - Viktig å huske – forberede - klargjøre:
*Viktig å observere barn i leik, hva de er opptatt og se overføringsverdien i med et matematisk perspektiv.
*Vi bruker avdelingsmøte som arena for å diskutere matematiske opplegg, samt arbeidsark som didaktisk verktøy.
*Personalet er bevisst på eget språk ( begrepsbruk – felles forståelse) - Hva lærte personalet:
Planlagte matematiske aktiviteter har vi fokus på i vårsemestret (fra nyttår til sommerferie), dette med utgangspunkt i at personalet er da godt kjent med barnegruppen og dets forutsetninger og modenhet. Vi har erfart at barnas språklige evner gjør det lettere å se og forstå individuell utvikling, når vi har kommet halvveis i barnehageåret.