Arbeidsark for: Årets forestilling Norsk pop og rock fra 1980-tallet

Prosjektspørsmål:

Hvordan vil vi at barna skal lære i barnehagen vår?
”Barna er de aktive som GJØR aktiviteten.
Snakk med barna mens de holder på – Når barna / mennesker får uttrykke det de gjør, utvider det bevisstheten og læringen. Gir mulighet til å øve å uttrykke tanker. I tillegg gir det oss innsikt – kunnskap om barnet og hvordan det tenker.
Vi voksne øver på å stille undrende spørsmål”

 

 

Hvordan fungerer det å jobbe med både musikk og teater i ett arbeidsark?
1. etg har det. Kvisten har teater i eget arbeidsark.

Hva er fordeler og utfordringer med å ha det samla ?
Hva er fordeler og utfordringer med å ha teaterprosjektet  som et eget arbeidsark ?

 

 

Forberedelse

Dag: Daglig Tid:Januar til mai - Generalprøve 18. mai. Forestilling for foreldre og søsken 19. mai kl 15.30. Forestillinger for skoler og barnehager 21. mai kl 10.30. og for beste-/oldeforeldre og naboer kl 13.00 med kaffeservering Ansvarlig: Manus: Musikk: Kostymer: Kulisser: Program: Presse
  1. Hvem deltar:
    • Alle voksne og barn  i  1 etg
    • 2 års gruppa og de voksne som er på den gruppa på Kvisten.
  2. Faglig mål (ihht Rammeplanen) for aktiviteten:

    Musikk og Teater (1.etg) | Maritvold Barnehage

    1. Musikk:
      • Oppleve gleden av og lytte til, danse til og nyte musikk.
      • Oppleve mestringsfølelse, øve ferdigheter ved og – lytte, – synge, – lære tekster utenat, – holde rytme, – spille instrumenter, – gleden i samspillet og samværet med andre.
      • Oppøve språk og språkbevissthet.
      • Oppøve motorikk og kroppslig bevissthet.
    2. Teater:
      • Oppleve gleden og fellesskapet i og formidle fra scene.
      • Gleden i å våge å stå frem og eksponere seg selv.
      • Erfaring med og delta i en prosess fra blanke ark til en forestilling med publikum.
      • Oppøver ferdigheter til og kunne tekst utenat.
  3. Hva skal skje – gjøres:

    Musikk:
    • Ta vare på de tradisjonelle sanger, bevegelsessanger, sangleiker, rim og regler.
    • Lære lokale stev, rim, regler sanger og ta med barnas/personalets ønsker med nye og gamle sanger.
    • Velger sanger ut i fra årstidene.
    • Bli kjent med sanger på ulike språk. I år blir det prioritert norske sanger/rim og regler
    • Tar i bruk instrumentene i musikkskapet, la barna utfolde seg.
    • Voksne spiller på piano, gitar, trommer og trekkspill
    • Musikken brukes til dramatisering – skape stemning og positiv atmosfære i hverdagen.
    • Barna får anledning til å opptre med selvvalgte sanger, både spontant og i samlingsstunden.

    Årets teaterforestilling: Norsk rock og pop 1980- tallet
    Selvprodusert teaterstykke hvor vi lager manus, musikk, kulisser, kostymer og regi selv. I år med utgangspunkt i kjente låter fra 80-tallet.
    Besøke Rockheim med skolestartergruppa i begynnelsen av barnehageåret
    Spille musikk og synge poplåter fra 80 tallet
    Skrive manus i mars
    Lage musikkarrangement i april
    Temauke i forbindelse med årets karneval: 80-tallet musikk, møte -klær, -hår, -matretter.

    DUÅ
    Personalet er bevisst og utvikler sin DUÅ-kompetanse i Ros, Positiv oppmerksomhet, Oppmuntring og i Pro-aktive strategier:

    • Avklarer gode rutiner for overgangssituasjonene
    • Bruker avtalte non-verbale signal
    • Bruker ukeplan til tydelig dagsplanlegging – tilgjengelig for hele personalgruppa og foreldrene
    • Lager regler i dialog med barna for øving- og forestillingsituasjonen
    • Tilrettelegger det fysiske miljøet
    • Gir gode effektive beskjeder til barna og til hverandre
  4. Viktig å huske – forberede - klargjøre:

    – manus/historie – arbeidsplan TYDELIG ANSVARSPLASSERING. Begynner med en kreativ prosess der alle i manusgruppa er med. Manus gruppa blir enige om hvem som får ansvaret for og ferdigstille manus. Tony vil være med og se på sangvalget.

    – program, scene, invitasjoner
    – ta kontakt med medier/aviser
    – Bestill hus/telt, lyd og lys i god tid i forveien

    – undersøke at ikke teaterforestillingen kommer i konflikt med førskoledagene til skolestarterne

    -ikke alle i personalet har deltatt i teater før

    – Manusgruppa må tenkte på vanskelighetsgraden på sangene struktur/dynamikk og tekst.

    – Tenkt over hvor mange ulike beskjeder barn får.

     

  5. Arbeid etter aktiviteten

  6. Hva kom til uttrykk hos enkelte av barna i forhold til målet med aktiviteten? Beskrivelse:

    Barna organiserer rollespill av øvinger og forestilling i hverdagen ute og inne.
    Barna ble gode på tekst.
    Barna har fått øvelse i å ta imot fellebeskjeder
    Barna har fått kjennskap til 80 tallet.

    Barna viser glede av å være en del av et fellesskapet,
    kunne eksponere seg og oppdage nye sider ved seg selv.

     

  7. Barns medvirkning og demokratiske prosesser? Beskrivelse:

    Vi sikrer barnas medvirkning ved at de faste personalet som har opparbeidet en god og trygg relasjon til det enkelte barnet og  legger opp en tydelig struktur.
    Fordeler rollene utfra sin kjennskap til barnet.
    Barna får være med på sine egne premisser. Hvis ikke ting går som planlagt, håndteres det fleksibelt og med et bevisst forhold til barnets behov. Har oppmerksomhet i forhold til barnets status i gruppa.
    Barn som utfoldet seg utover regi, fikk lov til å bidra spontant. Barna er på scenen hele tiden og kan bidra i helheten når de «ønsker».  Spontanitet blir akseptert.
    Personalet er bevisst at barna motiveres, ikke presses.
    Det er nok voksne tilstede til å kunne støtte barna proaktivt.

  8. Hva lærte personalet:

    Vi hadde god tid og bra struktur. Viktig med tidlig øving av sang og tekster. Personalet bør ha  ansvar for hver sin gruppe og påkledning på scenen. Vi voksne føyer seg etter forslag som kommer, viktig med åpen og positiv kommunikasjon.

    TYDELIG ANSVARSAVKLARING i planleggingsfasen er grunnleggende for å få en åpen og god kommunikasjon i hele prosessen.

     

  9. Viktige erfaringer til arbeidet videre:

    Evaluering av pro-aktive strategier:
    Øving kl 9.30. da er barna mest opplagte. Varigheten på forestilling på 30 min passet alle aldersgrupper.
    Teaterforestillingen foregikk i telt på barnehagens området noe som var positivt for både barn og voksne.
    Brukte kor-trapp under øving der barna hadde faste plasser. Barna var delt opp i alders homogene grupper med stoff av faste farger der de skulle stå.
    Det ble laget plass til de voksne bak kor trappa. Det gav mulighet til å bevege seg fritt til å støtte barn som hadde behov for det under øving og forestillingene. Positivt også for å fremheve barna og gjøre det mulig for de voksne å jobbe i «kulissene»

    God kommunikasjon mellom avdelingene. Kvisten trengte ikke være med på hver øving i begynnelsen, men de hørte på musikken på avdelingen.

    Ros, Positiv oppmerksomhet, Oppmuntring og Nonverbale signaler ble mye brukt

    • Bruker ukeplan til tydelig dagsplanlegging – tilgjengelig for hele personalgruppa og foreldrene
    • Lage regler i dialog med barna for øving- og forestillingsituasjonen. Dette tas  opp igjen neste år
    • Gi gode effektive beskjeder til barna og til hverandre.  Tema for refleksjon og bevisstgjøring i planleggingsfasen neste år
    • Individuell utviklingsplan for barn tas opp i planleggingsfasen
    • Barns medvirkning tas inn i planleggingsfasen

     

     

  10. Husk å ta opp i avd.møte / med veileder: