Arbeidsark for: Skolestartere
Skolestarterne våre har behov for å forberede seg til skolestart. De får ulike skolerelaterte oppgaver som inneholder fagområdene i forhold til rammeplanen. De får egne oppgaver og aktiviteter som er egnet til alderen og mestring. Det stilles krav til skolestarterne i forhold til empati, omsorg og å være forbilder til de minste barna. Vi legger opp til en avslutnings tur og utdeling av permer til sommeren. Foreldre blir invitert. Siden vår/vinter 2012 har skolestarterne tilbud om og gjennomført kurs i vanntilvenning.
Prosjektspørsmål: Hvordan vil vi at barna skal lære i barnehagen vår? Barna er de aktive som GJØR aktiviteten. Snakk med barna mens de holder på – Når barna / mennesker får uttrykke det de gjør, utvider det bevisstheten og læringen. Gir mulighet til å øve å uttrykke tanker. I tillegg gir det oss innsikt – kunnskap om barnet og hvordan det tenker. Vi voksne øver på å stille undrende spørsmål”
Forberedelse
- Hvem deltar:
skolestartere + 2 fra personalet.
- Faglig mål (ihht Rammeplanen) for aktiviteten:
• Skoleforberedende aktiviteter.
• Bli trygg i vatn.* Julekonsert
• Begynnende svømmeopplæring
* Sykkelopplæring
* Selvstendighet (skolens forventninger)
* Skrivedans
- Hva skal skje – gjøres:
• Selvstendighetstrening i forhold til påkledning, gå på do, smøre på maten selv og vente på tur
• Fargelegging/tegning . Finmotorikk, skape glede
• Egen skolestarter perm, setter inn oppgaver.
• Gjensidig respekt, hjelpe hverandre og omsorg for de yngre barna.
• Begynnende matteopplæring i form av praktiske oppgaver og oppgaveløsning
• Spille spill og fullføre det de holder på med
• Lære å ta i mot kollektive beskjeder og lytte til hverandre.
• Skape nysgjerrighet for bokstaver og matematiske begrep.
• Besøker skolene de skal starte på
• Lære å ta ansvar for eget utstyr.
• Jobbe med ikke selvvalgt aktivitet.
• Vanntilvenningskurs 10-12 timers. Kurset gjennomføres i barne- og opplæringsbassenget. - Viktig å huske – forberede - klargjøre:
Forberede perm og oppgaver. Planlegge skolebesøk.
- Hva kom til uttrykk hos enkelte av barna i forhold til målet med aktiviteten? Beskrivelse:
-Barna er blitt mer selvstendige.
-Alle har fått en dominant hånd (høyre/venstre)
-Pinsett grepet er på plass
-Alle barna har en positiv mestringsfølelse ift. begynnende matematikk opplæring.
– Barna er blitt flinkere til å ta imot kollektive beskjeder
– Alle barna er blitt nyjerrige ift. bokstaver. Noen har knekt lesekoden. Skolestarterne syntes det var”stas” å komme fram, og motta permen sin på avslutningsdagen. De gledet seg, og var stolt av å høre om sine prestasjoner, og sin tid i barnehagen.
– Barna opplevde å få større trygghet og mestring i elementet vann. - Hva lærte personalet:
Viktig at personalet forbereder seg godt, og har innsikt i barnas oppholdet i barnehagen.
Vanntilvenning: viktig med langsom progressjon, lystbetont og mye leik. - Viktige erfaringer til arbeidet videre:
Fordele permene mellom flere i personalet.
Vanntilvenning: skape trygghet i vannet. Dette gir hurtig og kraftig progressjon hos barna. Mange lærte å svømme. …