Arbeidsark for: Skolestartere

Prosjektspørsmål:

 

Skolestarterne våre har behov for å forberede seg til skolestart. De får ulike skolerelaterte oppgaver som inneholder fagområdene i forhold til rammeplanen. De får egne oppgaver og aktiviteter som er egnet til alderen og mestring. Det stilles krav til skolestarterne i forhold til empati, omsorg og å være forbilder til de minste barna. Vi legger opp til en avslutnings tur og utdeling av permer til sommeren. Foreldre blir invitert. Siden vår/vinter 2012 har skolestarterne tilbud om og gjennomført kurs i vanntilvenning.

Prosjektspørsmål: Hvordan vil vi at barna skal lære i barnehagen vår? Barna er de aktive som GJØR aktiviteten. Snakk med barna mens de holder på – Når barna / mennesker får uttrykke det de gjør, utvider det bevisstheten og læringen. Gir mulighet til å øve å uttrykke tanker. I tillegg gir det oss innsikt – kunnskap om barnet og hvordan det tenker. Vi voksne øver på å stille undrende spørsmål”

Forberedelse

Dag: Tid: Ansvarlig: Personalet
  1. Hvem deltar:

    skolestartere + 2 fra personalet.

  2. Faglig mål (ihht Rammeplanen) for aktiviteten:

    • Skoleforberedende aktiviteter.
    • Bli trygg i vatn.

    * Julekonsert

    • Begynnende svømmeopplæring

    * Sykkelopplæring

    * Selvstendighet (skolens forventninger)

    * Skrivedans

  3. Hva skal skje – gjøres:

    • Selvstendighetstrening i forhold til påkledning, gå på do, smøre på maten selv og vente på tur
    • Fargelegging/tegning . Finmotorikk, skape glede
    • Egen skolestarter perm, setter inn oppgaver.
    • Gjensidig respekt, hjelpe hverandre og omsorg for de yngre barna.
    • Begynnende matteopplæring i form av praktiske oppgaver og oppgaveløsning
    • Spille spill og fullføre det de holder på med
    • Lære å ta i mot kollektive beskjeder og lytte til hverandre.
    • Skape nysgjerrighet for bokstaver og matematiske begrep.
    • Besøker skolene de skal starte på
    • Lære å ta ansvar for eget utstyr.
    • Jobbe med ikke selvvalgt aktivitet.
    • Vanntilvenningskurs 10-12 timers. Kurset gjennomføres i barne- og opplæringsbassenget.

  4. Viktig å huske – forberede - klargjøre:

    Forberede perm og oppgaver. Planlegge skolebesøk.

  5. Arbeid etter aktiviteten

  6. Hva kom til uttrykk hos enkelte av barna i forhold til målet med aktiviteten? Beskrivelse:

    -Barna er blitt mer selvstendige.
    -Alle har fått en dominant hånd (høyre/venstre)
    -Pinsett grepet er på plass
    -Alle barna har en positiv mestringsfølelse ift. begynnende matematikk opplæring.
    – Barna er blitt flinkere til å ta imot kollektive beskjeder
    – Alle barna er blitt nyjerrige ift. bokstaver. Noen har knekt lesekoden. Skolestarterne syntes det var»stas» å komme fram, og motta permen sin på avslutningsdagen. De gledet seg, og var stolt av å høre om sine prestasjoner, og sin tid i barnehagen.
    – Barna opplevde å få større trygghet og mestring i elementet vann.

  7. Barns medvirkning og demokratiske prosesser? Beskrivelse:
  8. Hva lærte personalet:

    Viktig at personalet forbereder seg godt, og har innsikt i barnas oppholdet i barnehagen.
    Vanntilvenning: viktig med langsom progressjon, lystbetont og mye leik.

  9. Viktige erfaringer til arbeidet videre:

    Fordele permene mellom flere i personalet.
    Vanntilvenning: skape trygghet i vannet. Dette gir hurtig og kraftig progressjon hos barna. Mange lærte å svømme. …

  10. Husk å ta opp i avd.møte / med veileder: